کمردرد یکی از شایع‌ترین علل مراجعه به پزشک در دنیاست؛ به طوری که ۸۵ درصد افراد در طول زندگی دچار کمر درد می‌شوند. کمردردها موجب از دست رفتن بیشترین ساعات کار و زندگی فعال انسان‌ها می‌شود و علت مصرف بسیاری از مسکن‌ها هستند.

هرچه جوامع متمدن‌تر می‌شوند، میزان بروز کمر درد نیز افزایش می‌یابد؛ چراکه زندگی ماشینی، بی‌تحرکی، ورزش نکردن، نشستن طولانی مدت پشت میز یا رانندگی کردن طولانی مدت و... از عوامل افزایش بروز کمردرد هستند.

در همین راستا دکتر سید مسعود هاشمی - رییس انجمن درد ایران با بیان اینکه کمردردها علل مختلفی دارند، به ایسنا می‌گوید: اختلالات ستون فقرات، بیماری دیسک بین مهره‌ای، تاندون‌ها و عضلات از علل ایجاد درد در کمر هستند. همچنین ممکن است کمردرد منشاء عصبی و درگیری اعصاب کانال نخاع داشته باشد. در بین علل کمردردها، دیسک بین مهره‌ای از شایع‌ترین علل آن است.

هاشمی با بیان اینکه ستون فقرات چند بخش دارد، می‌گوید: ستون فقرات از ابتدا دارای هفت مهره گردنی، در ادامه ۱۲ مهره پشتی و نهایتا پنج مهره کمری و استخوان خاجی و دنبالچه است. ستون فقرات در هر بخش دارای انحناست. این قوس یا انحنا به فعالیت طبیعی بدن کمک می‌کند که اگر دچار اختلالاتی در این انحناها شویم، شاهد بروز کمردرد خواهیم بود. تغییر شکل ستون فقرات یا بر اثر بروز بیماری است یا وجود درد موجب این تغییر می‌شود. برای مثال به مرور زمان با بروز آرتروز، انحنای ستون فقرات دچار تغییر شکل می‌شوند.

چرا دیسک کمر می‌گیریم؟

رییس انجمن درد ایران درباره چگونگی بروز بیماری دیسک می‌گوید: دیسک‌های بین مهره‌ای نیز با از دست دادن آب خود یا در اثر وارد شدن یک فشار( طولانی مدت نشستن )، کیفیت طبیعی عملکرد خود را از دست می‌دهند. با وارد کردن فشار، دیسک سیاه شده و خاصیت نرم و ضربه‌گیری خود را از دست می‌دهد. در این حالت با کوچک‌ترین ضربه وارد شده، پاره می‌شود. زمانی‌که دیسک دچار پارگی شود، درصدد بیدرون‌زدگی قرار می‌گیرد که معروف به بیماری دیسک است. این بیرون‌زدگی می‌تواند در ناحیه گردن یا کمر رخ دهد. بیماری دیسک در بعضی از مهره‌ها شایع‌تر است. برای مثال در انتهایی‌ترین مهره‌ها (مهره‌های چهار و پنج) در کمر شایع‌ترین جایی‌ است که دیسک دچار بیرون‌زدگی می‌شود.


مشکلات کمردرد

اگر شما درد كمر ، شما تنها نيستيد. حدود ۸۰ درصد از بزرگسالان تجربه درد كمر در برخي از نقطه در طول عمر خود را. اين شايع ترين علت معلوليت مربوط به شغل و يك عامل پيشرو براي روزهاي كاري از دست رفته است. در يك بررسي بزرگ, بيش از يك چهارم بزرگسالان گزارش تجربه درد كمر در طول 3 ماه گذشته.

مردان و زنان به همان اندازه با درد كمر تحت تاثير قرار, كه مي تواند در شدت از كسل كننده, درد ثابت به ناگهاني, احساس تيز است كه برگ فرد ناتوان. درد مي تواند به طور ناگهاني به عنوان يك نتيجه از تصادف و يا با بلند كردن چيزي سنگين ، و يا آن را مي توانيد در طول زمان توسعه به علت تغييرات مربوط به سن از ستون فقرات. سبك زندگي بهتر است از فوايد و خواص مهم سياه دانه بهره ببريد و بيحركت نمانيد همچنين مي تواند مرحله براي كمر درد مجموعه ، به ويژه هنگامي كه يك روز هفته كار گرفتن ورزش بيش از حد كمي با تمرين آخر هفته شديد نشانه گذاري شده است.

اكثر كمر درد حاد است, يا كوتاه مدت, و چند روز طول مي كشد تا چند هفته. اين امر منجر به حل و فصل خود را با خود مراقبت و هيچ از دست دادن باقي مانده از تابع وجود دارد. اكثر درد حاد كمر در طبيعت مكانيكي است ، به اين معني كه اختلال در راه اجزاي پشت (ستون فقرات ، عضله ، ديسك هاي اعصاب) مناسب با هم و حركت وجود دارد.

درد حاد كمر به عنوان دردي كه بين 4 تا 12 هفته طول مي كشد تعريف شده است.

كمر درد مزمن به عنوان درد كه همچنان ادامه دارد براي 12 هفته يا بيشتر, حتي پس از آسيب اوليه و يا علت زمينه اي درد حاد كمر درمان شده است. حدود 20 درصد از افراد مبتلا به كمر درد حاد توسعه درد مزمن كمر با علائم مداوم در يك سال. در برخي از موارد, درمان با موفقيت تسكين درد مزمن كمر, اما در موارد ديگر درد همچنان ادامه دارد با وجود درمان هاي پزشكي و جراحي.

مقدار بار از كمر درد بدتر در سال هاي اخير رشد كرده است. كه در ۱۹۹۰, يك مطالعه رتبه بندي ترين شرايط غم انگيز در ايالات متحده از نظر مرگ و مير و يا سلامت ضعيف به عنوان يك نتيجه از بيماري درد كمر در محل ششم قرار داده; در ۲۰۱۰, كمر درد پرشي به مقام سوم, با تنها بيماري ايسكميك قلب و بيماري انسدادي مزمن ريوي رتبه بندي بالاتر.

درد كمر در پشت چه ساختارها را تشكيل مي دهند ؟

پشت پايين تر كه در آن بسياري از كمر درد رخ مي دهد شامل پنج مهره (به عنوان L1-L5 اشاره) در منطقه كمري, كه پشتيباني از بسياري از وزن از بدن بالا. فاصله بين مهره ها توسط دور ، لاستيك لاستيك به نام ديسك هاي كه مانند كمك فنر در طول ستون فقرات عمل مي كنند به كوسن استخوان به عنوان حركت بدن نگه مي دارد. باند از بافت شناخته شده به عنوان رباط نگه مهره در محل, و تاندون ها متصل عضلات به ستون فقرات. 30-يك جفت اعصاب به نخاع ريشه دارند و حركات بدن را كنترل مي كنند و سيگنال ها را از بدن به مغز منتقل مي كنند.


چه عواملي باعث كمر درد را ايجاد مي كند؟

اكثريت قريب به پايين كمر درد مكانيكي در طبيعت است. در بسياري از موارد ، كمر درد همراه با اسپونديلوز ، يك اصطلاح است كه اشاره به انحطاط عمومي ستون فقرات همراه با سايش و پارگي طبيعي است كه در مفاصل ، ديسك ها و استخوان ها از ستون فقرات رخ مي دهد به عنوان افراد مسن تر است. برخي از نمونه هاي علل مكانيكي درد كمر عبارتند از:

به رگ هاي شدن و گونه حساب براي درد حاد كمر. به رگ هاي بيش از حد كشش و يا پاره شدن رباط ايجاد مي شود, و گونه اشك در تاندون يا عضله. هر دو مي تواند از چرخاندن و يا بلند كردن چيزي نادرست ، بلند كردن چيزي بيش از حد سنگين ، و يا بيش از حد كشش رخ دهد. چنين حركات نيز ممكن است اسپاسم در عضلات پشت ماشه, كه همچنين مي تواند دردناك باشد.
ديسك انحطاط يكي از شايع ترين علل مكانيكي كمر درد است, و آن رخ مي دهد كه معمولا ديسك هاي لاستيكي از دست دادن تماميت به عنوان يك فرايند طبيعي پيري. در پشت سالم, ديسك هاي فراهم ارتفاع و اجازه مي دهد خم, خم شدن, و پيچش كمر پايين. همانطور كه ديسك ها خراب مي شوند ، توانايي خود را از دست مي دهند.
فتق يا ديسك هاي پاره شده مي تواند رخ دهد زماني كه ديسك هاي فشرده و برآمدگي بيرون (فتق) و يا پارگي, باعث درد كمر.
راديكولوپاتي يك بيماري ناشي از فشرده سازي است, التهاب و/يا آسيب به يك ريشه عصبي نخاعي. فشار بر روي نتايج ريشه عصبي در درد ، بي حسي ، و يا احساس سوزش كه سفر و يا تابش به مناطق ديگر از بدن است كه توسط آن عصب خدمت كرده است. راديكولوپاتي ممكن است رخ دهد هنگامي كه تنگي نخاعي يا فتق يا ديسك پاره ريشه متراكم عصبي.


درد سياتيك شكلي از راديكولوپاتي است

سياتيك شكلي از راديكولوپاتي ناشي از فشرده سازي عصب سياتيك, عصب بزرگ است كه از طريق باسن سفر و گسترش پشت پا. اين فشرده سازي باعث شوك مانند يا سوزش كمر درد همراه با درد از طريق باسن و پايين يك پا ، گاهي اوقات رسيدن به پا. در موارد شديد ترين, زماني كه عصب بين ديسك و استخوان مجاور , علائم ممكن است نه تنها درد شامل, اما بي حسي و ضعف عضلاني در پا به دليل قطع عصب سيگنالينگ. اين وضعيت همچنين ممكن است توسط تومور يا كيست كه فشار بر روي عصب سياتيك يا ريشه هاي آن ايجاد مي شود.
اسپونديلوليستزيس يك بيماري است كه در آن مهره ستون فقرات پايين تر از محل ، جوانه اعصاب خروج از ستون فقرات است.
آسيب تروماتيك ، مانند بازي هاي ورزشي ، تصادفات اتومبيل ، يا سقوط مي تواند تاندون ها ، رباط يا عضله و در نتيجه درد كمر آسيب بزند. آسيب تروماتيك نيز ممكن است باعث شود كه ستون فقرات بيش از حد فشرده شود ، كه به نوبه خود باعث مي شود يك ديسك به پارگي يا فتق ، اعمال فشار بر روي هر يك از اعصاب ريشه به نخاع. هنگامي كه اعصاب نخاعي فشرده و تحريك شده, كمر درد و سياتيك ممكن است منجر.
تنگي نخاعي يك تنگي ستون فقرات است كه بر روي نخاع و اعصاب فشار مي گذارد كه باعث درد يا بي حسي با راه رفتن و در طول زمان منجر به ضعف پا و از دست دادن حسي ميشود.
بي نظمي هاي اسكلتي شامل اسكوليوز, انحناي ستون فقرات است كه معمولا باعث درد تا سن ميانسالي; لوردوز, قوس غير طبيعي برجسته در پشت پايين تر; و ديگر ناهنجاري هاي مادرزادي ستون فقرات.

كمر درد به ندرت مربوط به شرايط جدي زمينه اي است, اما زماني كه اين شرايط رخ مي دهد, آنها نياز به توجه فوري پزشكي. شرايط اساسي جدي عبارتند از:

عفونت هستند علت شايع كمر درد. با اين حال, عفونت مي تواند باعث درد زماني كه آنها شامل مهره, يك بيماري به نام استئوميليت; ديسك هاي و يا مفصل ساكروايلياك اتصال ستون فقرات پايين تر به لگن, نام التهاب.
تومورهاي يك علت نسبتا نادر از كمر درد است. گهگاه, تومورها در پشت شروع, اما اغلب آنها در پشت به عنوان يك نتيجه از سرطان است كه از جاهاي ديگر در بدن گسترش ظاهر مي شود.
سندرم دم يك عارضه جدي اما نادر از يك ديسك پاره است. اين اتفاق مي افتد كه مواد ديسك را به كانال نخاعي تحت فشار قرار دادند و فشرده بسته نرم افزاري از ريشه هاي عصبي كمري و خاجي, باعث از دست دادن مثانه و روده كنترل. آسيب هاي عصبي دائمي ممكن است در نتيجه اگر اين سندرم بدون درمان رها شده است.
آنوريسم آئورت شكمي رخ مي دهد كه رگ هاي خوني بزرگ كه خون به شكم, لگن, و پاها غير طبيعي بزرگ مي شود. كمردرد مي تواند نشانه اي باشد كه آنوريسم در حال بزرگتر شدن است و خطر پارگي بايد ارزيابي شود.
سنگ كليه مي تواند باعث درد شديد در پشت پايين تر, معمولا در يك طرف.

ساير شرايط زمينه اي كه مستعد مردم را به كمر درد عبارتند از:

بيماري هاي التهابي از مفاصل مانند آرتريت, از جمله آرتروز و آرتريت روماتوئيد و همچنين مهرهها, التهاب مهره, همچنين مي تواند باعث درد كمر. مهرهها نيز يا اسپونديلوآرتروپاتي ناميده مي شود.
پوكي استخوان يك بيماري متابوليك استخوان مشخص شده توسط كاهش پيشرونده در تراكم استخوان و قدرت است, كه مي تواند منجر به شكستگي دردناك مهره.
اندومتريوز تجمع بافت رحم در مكان هاي خارج از رحم است.
فيبروميالژيا, سندرم درد مزمن شامل درد گسترده عضلاني و خستگي.

هاشمی درباره روش‌های درمانی بیماری دیسک می‌گوید: برای درمان‌ دیسک‌های بین مهره‌ای در وهله اول دارودرمانی و استراحت تجویز می‌شود. استراحت از سه روز تا یک هفته به بیمار توصیه می‌شود. استراحت زیاد موجب ضعیف شدن عضلات می‌شود و تضعیف عضلات اطراف ستون فقرات فشاری زیادی بر روی دیسک‌ بین‌مهره‌ای و مهره‌ها می‌آورد. اگر بیماری با استراحت و دارودرمانی، بهبود نیافت، به سراغ روش‌های بسته (جراحی‌های دیسک یا تنگی کانال به صورت بسته) می‌رویم. این نوع درمان معمولا موفقیت آمیز است و در ۸۰ درصد موارد یا بیشتر شانس موفقیت دارند. موفقیت این درمان نیز به انتخاب بیمار و نوع کمر درد او بستگی دارد.

به گفته وی، برای درمان با روش جراحی بسته، کاندیدای مناسب فردی است که درد کمر به پاهای او انتشار می‌یابد (با سیاتیک همراه است) و این درد با گزگز و سری همراه است (به شرطی که فرد دچار ضعف عضلانی نشده باشد و در ام‌آرای حلقه دیسک قابل ترمیم باشد).

ایسنا و کوئیک فیت


ن : ايران
ت : سه شنبه 13 خرداد 1399