ویتامین E یک ماده مغذی محسوب می شود که، به طور طبیعی در بسیاری از خوراکی های مصرفی وجود دارد. همچنین آن را می توان در انواع مختلفی ازمولتی ویتامین ها و مکمل ها یافت. این نکته قابل اهمیت است که این ویتامین حیاتی را لازم می باشد مانند باقی مواد معدنی و ویتامین ها، در رژیم غذایی خود جای داد. در این مقاله ویتامین E را به طور کلی مورد بررسی قرار می دهیم.

معرفی ویتامین E

ویتامین E یک ماده مغذی مهم و حیاتی بدن می باشد. همانطور که می دانیم ویتامین ها یا محلول در آب هستند و یا محلول در چربی، این ویتامین مغذی یک ویتامین محلول در چربی است. ویتامین ای دارای خواص بسیاری در خود است که می توان به خاصیت ضد التهابی و ضد درد بودن آن اشاره کرد. ویتامین E حامی خوبی برای سیستم دفاعی بدن به حساب می آید. علاوه بر این ها عملکرد سلول های بدن را بهبود می بخشد.

ویتامین ای با خواصی که در خود دارد به طور چشمگیری سلامت پوست و مو را سریعا باز می گرداند. در برخ تحقیقات نشان داده ایست که در خود دارای یک لایه محافظ برای پوست در برابر اشعه های مضر است.

نکته: ویتامین E قادر می باشد با خواص آنتی اکسیدانی قوی خود سموم را از بدن خارج کند.

میزان ویتامین ای مورد نیاز روزانه به سن افراد بستگی دارد. طبق اعلام موسسه ملی بهداشت نوجوانان، بزرگسالان و خانم های باردار باید روزانه حدود 15 میلی گرم از این ویتامین را مصرف کنند. خانم های شیرده حدود 19 میلی گرم نیاز دارند. نوزادان و کودکان در رژیم غذایی روزانه خود به ویتامین E کمتری نیاز دارند.

فواید ویتامین E برای سلامت بدن

فواید ویتامین E برای سلامت بدن

1.بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

ویتامین E را می توان به عنوان یک آنتی اکسیدان معرفی کرد. این ویتامین قادر می باشد، سلول های بدن را در برابر آسیب های احتمالی به خوبی محافظت کند. زمانی که آنتی اکسیدان به اندازه متعادل در بدن وجود داشته باشد، باعث خواهد شد گلبول های سفید خون به طور طبیعی افزایش پیدا کنند. نتیجه ی این اتفاق در بدن این خواهد بود که، زمانی که ویروس آنفولانزا یا عفونتی وارد بدن شود، سیستم ایمنی به طور قوی تری نسبت به حالت عادی با آن مبارزه خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی
ویتامین D3 - (هر آنچه از فواید آن باید دانست + منابع دی 3)

2. پیشگیری از انواع سرطان

در دنیای امروز با توجه به دلایل مختلفی که وجود دارد، میزان انواع بیماری ها به خصوص سرطان رو به افزایش است. در سرطان سلول های یک قسمت از بدن به طور غیر طبیعی شروع به رشد و تکثیر می کنند. این میزان از تکثیر به حدی می باشد کع توده هایی را ایجاد می کنند که اختلال در عملکرد طبیعی بدن ایجاد خواهند کرد.

با توجه به اختلالات ایجاد شده و طول درمان سخت سرطان ها پیشگیری در برابر آن بسیار بهتر می باشد. یکی از موادی که مصرف آن این اطمینان را در باب سلامت به افراد خواهد داد، ویتامین E است. این ویتامین توانایی فوق العاده ای دارد تا اجازه ندهد سلول های سالم به سلول های سرطانی تبدیل شوند.

4. حیات با کیفیت و طولانی

قابل لمس ترین مثالی که می توان در اینجا زد این می باشد که بدون شک همه ی ما اجسام فلزی را دیده ایم که پس از مدتی شروع به زنگ زدن می کنند. این عمل را در شیمی اکسید شدن می گویند. نظیر این فرآیند در بدن انسان نیز رخ می تواند. به زبان عامیانه سلول های بدن هنگامی که در معرض را رادیکال های آزاد قرار می گیرند، عمل فرسایش و پیری برای آنها رخ میدهد.

مطلب پیشنهادی
برای کمبود ویتامین D چه بخوریم ؟ 11 منبع غذایی غنی

خبر خوب این می باشد که، ویتامین E مانند یک محافظ دور تمامی سلول های بدن می پیچد و اجازه نخواهد داد، رادیکال های آزاد تولید شده در بدن به آن ها آسیب برسانند. در نتیجه فرآیند. پیری به کندی پیش خواهد رفت.

رادیکال های آزاد در نتیجه فرایندهای طبیعی بدن تشکیل می شوند. آنها باعث آسیب هایی می شوند که عمر سلول های کوتاه خواهد شد. به گفته موسسه ملی بهداشت (NIH)، ویتامین E یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که ممکن است به کاهش آسیب های رادیکال آزاد کمک کند و روند پیری سلول ها را کند کند.

5. بهبود عملکرد مغز

یکی از بیماری های عصبی شایعی که در سال های اخیر گریبان گیر افراد کهنسال می شود، آلزایمر است. در این بیماری فرد مبتلا کم کم حافظه خود را از دست می دهد. به گونه ای که نیاز است فردی همیشه در حال مراقبت از فرد مبتلا به آلزایمر باشد. یکی از راهکار های پیشگیری از این بیماری این می باشد که مواد خوراکی مصرف شود که عملکرد و سلامت مغز را بهبود بخشد. یکی از این مواد ویتامین E می باشد.این ویتامین با دارا بودن خواص فوق العاده خود از زوال و پیری زودرس مغز جلوگیری می کند.

مطلب پیشنهادی
ویتامین B6 - آشنایی با 4 خاصیت + 4 عوارض کمبود پیریدوکسین

در چه خوراکی هایی ویتامین ای موجود است؟

در چه خوراکی هایی ویتامین ای موجود است

ویتامین E در بسیاری از غذاها یافت می شود، از جمله:

  • برخی از غذاهای فرآوری شده تجاری مانند: غلات، آب میوه و مارگارین
  • آبلون، ماهی قزل آلا و سایر غذاهای دریایی
  • کلم بروکلی، اسفناج و سایر سبزیجات
  • آجیل و دانه مانند تخمه آفتابگردان و فندق
  • روغنهای گیاهی از جمله آفتابگردان، جوانه گندم و روغن گلرنگ

نکته: ویتامین E طبیعی در مواد غذایی اغلب به عنوان d-alpha-توکوفرول بر روی برچسب های مواد غذایی نام برده می شود.

نکته: ویتامین E نیز به صورت مصنوعی نیز تولید می شود. شکل مصنوعی ویتامین E اغلب به عنوان dl-α-توکوفرول نام برده می شود. ویتامین ای طبیعی نسبت به نسخه مصنوعی آن بسیار قوی تر در بدن واکنش انجام می دهد در نتیجه تاثیر بهتری نشان خواهد داد.

نکته: ویتامین E هنگام ترکیب با ویتامین C قادر می باشد جذب بالاتری از خود نشان دهد.

فواید ویتامین E برای سلامت و زیبایی پوست

از قدیم تا به امروز سلامت پوست جزو مواردی بوده است که اکثریت انسان ها به آن توجه ویژه ای داشته اند. راهکار های بسیاری برای جوانسازی و سلامت پوست پا به عرصه میدان گذاشته اند. اما بررسی ها و تحقیقات بسیاری نشان داده است بالاترین تاثیر در زیبایی را مواد طبیعی و ویتامین ها داشته اند. ویتامین E جز ویتامین هایی است که چه به صورت خوراکی و چه موضعی اثرات شگفت انگیزی را برای سلامت پوست داشته است.

مطلب پیشنهادی
ویتامین های لاغر کننده و چربی سوز در 5 گزینه موثر

1. جوانسازی پوست با ویتامین E

اگر در سایت های زیبایی چرخی زده باشید متوجه این موضوع خواهید شد تا چه اندازه امروزه بر روی جوانسازی پوست تبلیغات می شود. اکثر راهکار های ارائه شده بسیار گران قیمت هستند. از طرفی اثرات جانبی خود را نیز به همراه داد. اما با هزینه ی ارزان ئ در منزل می توان پیری پوست را به تعویق انداخت.

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، در نتیجه استفاده موضعی آن باعث می شود تا از طریق چربی های پوست جذب و به منافذ پایین تر نفوذ کند. هنگامی که ویتامین ای در بخش زیرین سلول های پوست قرار می گیرد، باعث خواهد شد سلول ها مجدد قدرت ساختن کلاژن طبیعی را پیدا کنند. در نتیجه این عملکرد به طرز باورنکردنی و در زمانی کم چروک های صورت از بین خواهد رفت و مجدد پوست سلامت و شادابی خود را بدست می آورد.

2. از بین بردن لکه های پوستی با ویتامین ای

لکه های پوستی همیشه باعث آن می شود شخص احساس آن را داشته باشد زیبایی پوست خود را از دست داده است. در نتیجه برای از بین بردن آن ممکن است روش های زیادی را انتخاب کند اما به نتیجه ی دلخواه خود نرسد. یکی دیگر از خواصی که ویتامین E برای پوست دارد این می باشد که با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی خود سلول های مرده پوست را بر می دارد و سلول های زنده و شاداب تر را جایگزین آن می کند. با این عملکرد لکه های پوستی ناشی از آکنه، اگزما به سرعت از بین خواهد رفت.

مطلب پیشنهادی
هر آنچه از ویتامین B12 باید دانست + ضرورت تعادل آن در بارداری

نکته: ویتامین ای از آنجایی که هم دارای خواص ضد التهابی می باشد و هم دارای خواص مرطوب کنندگی، گزینه مناسبی برای بهبود اگزما پوست است.

در آخر:

ویتامین E به راحتی در بسیاری از غذاهای سالم موجود است. برای به دست آوردن فواید آن، اکثر مردم نیازی به رژیم غذایی خاصی ندارند چرا که به راحتی در اکثریت مواد خوراکی روزانه وجود دارد. این نکته قابل اهمیت است اگر خواسته شود، ویتامین ای را از طریق مکمل و و مولتی مینرال ها جذب بدن شود، میزان نامتعادل آن خطرات بسیاری را همراه خواهد داشت. به گونه ای که می تواند حیات شخص را به خطر اندازد.

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که ثابت کرده است قادر می باشد، در کاهش آسیب UV در پوست موثر باشد. ویتامین E که به صورت موضعی استفاده می شود، می تواند به تغذیه و محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند.


ن : ايران
ت : شنبه 29 آذر 1399